Kuubalaista salsaa ei ole – Eläköön kuubalainen salsa!

Jos olet ollut jonkin aikaa ’kuubalaisen salsan’ tunneilla, saatatkin jo tietää että ’kuubalainen salsa’ on oikeastaan satuolento tai paradoksi. Kuubassa ei ole salsaa tai kukaan kuubalainen ei käyttäisi musiikki- ja tanssityyleistä salsa- nimitystä vaan puhuisi mieluummin lajien omista nimistä.

Salsa on tietyn tyylisten musiikkien ja tanssien yhteinen nimitys! 1960- luvun lopulla ja 1970- luvun alussa latinalaisen amerikan musiikki lähti kovaan suosioon erityisesti kuubalaisten ja puertoricolaisten soittajien taidokkaasti soittamana New Yorkissa, ja levisi sieltä ympäri maailman. Fania Records -levy-yhtiössä näille kuubalaiseen soniin pohjautuville musiikeille annettiin nimi Salsa. Bändit tekivät fuusioita eli musiikkiin tuli elementtejä esimerkiksi orkesterimusiikista, jazzista ja funkista sekä eri latinalaisen ja pohjois-amerikan musiikeista. Nimeksi annettiin siis salsa eli kastike, joka tässä käyttötarkoituksessa on kattotermi, sekoitus useasta eri ainesosasta. Siis vähän samaan tapaan kuin kastike voi olla punaviinikastike, hollandaise, jogurttipohjainen tai jotakin ihan muuta, salsa voi tarkoittaa aika erilaista musiikkia.

Kuten mikä tahansa taiteellinen elävä kokonaisuus, musiikki ja tanssi ovat asioita joita toiset tekevät, ja toiset pyrkivät analysoimaan ja normittamaan. Siksi terminologia, musiikki ja tanssi eivät ole kiveen hakattuja totuuksia, onneksi sentään jonkinlainen kehys on löydettävissä. Salsamusiikilla tarkoitetaan musiikkia, joka:

  • Pohjautuu rytmiikaltaan kuubalaiseen son-musiikkiin
  • Soittajien soitto ja laulu sykkii claverytmiin, useimmiten son-claveen
  • Soittimet soittavat toistuvaa sävelkuviota, tumbaota / guajeota
  • Salsamusiikki sisältää latinalaisen musiikin perkussioita
  • Tyypillinen eri salsatyylejä yhdistävä soitin on conga, usein soi guiro, bongot, campana-kello jne.
  • Rytmillisesti musiikki sisältää synkooppisia (heikoille iskuille tulevia) ja vastaiskullisia elementtejä

Salsamusiikki kuulostaa salsalta juuri näitten toistuvien tumbao / guajeo -elementtien sekä synkooppirytmien ja perkussioiden vuoksi. Jos ne jätetään pois, musiikki on jotakin muuta kuin salsaa.

Useimpien puheessa termi kuubalainen salsa tarkoittaa musiikkityyleinä

  • Son montuno
  • Songo (Los Van Van), Changüi (Elito Revé y su Charangón)
  • Timba -musiikki (lukuisia bändejä)

Ja paritanssityyleinä

  • Son, jota tanssitaan Son montuno -musiikkiin ’A contratiempo’, suljetuissa kuvioissa sekä akroilla (mm. tornillot, kaatumiset) koristaen
  • Casino, jota tanssitaan ’A tiempo’ (aikoinaan A contratiempo), vahvasti rotatoivassa tanssiliikkeessä aina eteenpäin
  • Rueda de Casino jota tanssitaan piirissä vauhdikkaasti paria vaihtaen, kaikki tanssivat yhtäaikaisesti kuvioita joita ruedan huutaja huutaa
  • Timba, jota ei oikeastaan yleensä sanota tanssilajiksi koska Timbamusiikkiin tanssitaan useita tanssijaleja

Timba-musiikkiin tanssittavia tanssilajeja ovat mm. Son, Casino, Rumba guanguancó, Pilón, Pachanga, Mambo ja Despelote. Timbaan voidaan tanssia paljon erilaisia rytmisiä variaatioita musiikkia tulkiten. Timba voi sisältää rap -osuuksia, ja rikkaitten timbabiisien eri vaiheissa tanssija voi tehdä omaa löytöretkeään tulkiten niitä kohtia mitkä itse tunnistaa ja tuntee omakseen.

Viikkotunneillamme perehdymme kuubalaisiin tansseihin siten, että oppimisen lähtökohtana on Casino. Casino on tanssina lähimpänä termiä ’Kuubalainen salsa’, vaikka tuo markkinointinimi hiukan valuukin sormista hiekan tavoin kun alaamme penkoa afrokuubalaista tanssiperintöä tarkemmin. Casinosta lähdemme rakentamaan biletanssia lisäämällä siihen elementtejä Sonista ja Timbasta. Opimme matkan varrella myös sen että

  • Bolero (josta kehitettyä ballroom -kilpatanssia nimitetään kuubalaisesta näkökulmasta hämmentävästi ’Rumba’ksi)
  • ja Chá-Chá-Chá (josta kehitettyä ballroom -kilpatanssia nimitetään Cha Cha:ksi)

ovat pohjimmiltaan son-musiikkia, joitten soittotapa tekee niistä boleroa ja chá-chá-chá:ta.

Kun Timbaan otetaan mukaan rytmisiä variaatioita, rikkaita erilaisia kuvioita ja elementtejä muista tansseista kuten Rumba guanguancó, kuubalaisista tansseista löytyy hyvin paljon erilaista tanssittavaa. Ainakin tämän kirjoittaja voi tanssia timbamusiikkiin viiden tunnin tanssi-illan aivan ilomielin!

Tanssimme bileissämme afrokuubalaisten rytmien lisäksi myös bachataa, jonka alkuperä on ollut Dominikaanisessa Tasavallassa, sekä kizombaa, jonka juuret ovat Angolassa.

Tervetuloa kanssamme ’Kuubalaisen parisalsan’ lämpimään syleilyyn!